BabyCooli poole on pöördutud murega, kus lasteaeda minev laps sööb ainult sõrmedega ja ei taha kasutada kahvlit või lusikat. See ajendaski meid kirjutama alljärgnevat artiklit “Milleks beebile lusikas ja kahvel?”. Loodame, et teile on meie poolt jagatav informatsioon abiks ning söömisharjumustega tegelemine läheb grammi võrra kergemalt. ☺️
Üldiselt kooli minemise ajaks on ikkagi kõik lapsed õppinud sööma kahvli ja lusikaga. Seega nendele lapsevanematele saab rahustuseks öelda, et varem või hiljem hakkavad kõik sööma söögiriistadega. Lasteaeda minnes sooviks muidugi iga lapsevanem, et laps oskaks kõiki vajalikke tegevusi teha – käiks potil, paneks ennast ise riidesse, sööks viisakalt jne. Tegelikkus on aga see, et paljudel põnnidel ei ole veel kõiki vajalikke oskuseid omandatud. Lasteaias tihti peale on ka teiste laste eeskuju see, mis annab lapsele soovi ka ise proovida.
Miks on üldse oluline hakata varakult kasutama söögiriistu?
Kahvli või lusika kasutamine söömisel on lapse arengus väga oluline:
- See arendab käte ja suu motoorikat.
- Koordinatsioon areneb paremini.
- Tagab hammaste korrektse arengu ja tervise.
- Aitab kaasa rääkimise arengule.
- Kasvatab toitumise keerukust erinevate tekstuuride, maitsete ja suuruste näol.
Söögiriistade kasutamise kohta ütleb laste arengu terapeut Reet Post, et kui laps sööb lusikaga või kahvliga, siis harjutab ta aju väga aktiivselt kaug-koordinatsiooni. See on hiljem lapse liikumisel ja ohutuse tagamiseks väga oluline. Laste arengu üks olulisi etappe on harjutada erinevaid meeli tegema koostööd. Post selgitab, et kui beebid kasutavad vaid üht meelt korraga – näevad, kuulevad, maitsevad – siis pärast kuuendat kuud peaks hakkama meelte töö minema kiiremaks ja üheaastaselt peaks meeled emamasti ka koos töötama ehk toimub sensoorne integratsioon. Erineval viisil erinevate asjade söömisest on väga suur abi, selgitab Post.
Mis seos on lusikast söömisel ja rääkimisel?
Väikelastega tegelev logopeed Valli Vilu ütleb, et sellest, millal, kuidas ja missugust toitu väikelaps hakkab sööma, sõltub lisaks õige hambumuse kujunemisele ka keele, huulte ja põskede lihaskonna areng. Suumotoorika areng mõjutab aga otseselt häälikute moodustamist ja hilisemat lapse kõne selgust ja häälduse täpsust.
Valli Vilu sõnul peaks aastane laps võtma toitu lusikalt ülahuule toel, mis aktiveerib huuled, keele ja lõualihased. Pooleteiseaastane laps peaks suutma ise toitu lusikale võtta ja suhu panna. See ei pruugi kohe hästi õnnestuda ja toitu satub kindlasti ka mujale kui suhu, aga nii areneb lapse peenmotoorika ja silma-käe koostöö, mis omakorda on baasiks paremale kõne arengule ja esemelise tegevuse täiustumisele. Kõik see toetab lapse taju ja kõne arengut, rõhutab Vilu.
Näputoit või püreed?
Mitmed lastega tegelevad toitumisnõustajad on öelnud, et beebide puhul on parim viis kombineerida näputoitu ja toitmist püreedega. Seejuures oleks kasulik anda beebile juba lisatoiduga alustades kätte kahvel või lusikas. See langeb kokku just väga kiire arenguperioodiga, kus söögiriistaga söömise harjutamine aitab kaasa palju ka beebi üldisele arengule.
Toitainete omastamiseks on oluline, et toit oleks korralikult peenestatud. Kuna beebil pole veel purihambaid, siis ei saa ta toitu piisavalt peeneks närida ja seepärast omastab keha sellest vähem toitaineid. Püreedest imenduvad toitained paremini. Näputoit jällegi harjutab beebit hakkama saama ka tükkidega ja annab lapsele vabaduse ise toitu avastada. Näputoit ei tähenda tingimata ka seda, et laps peab kindlasti ainult käega haarama toidu järgi. Andke talle varakult kahvel kätte ja nii ta saab valida, kas kasutada kätt või kahvlit või mõlemat korraga. Näidake temaga koos süües eeskuju kuidas kahvlit või lusikat kasutada, sest laps õpib matkides.
Veel kasulikke artikleid: